دختر لک بیرانوندی

دلایل آسمیلاسیون کرماشان

چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۸ ب.ظ

کرماشان: مکان و لا مکان!" اگر  بخواهیم ژئوپلتیکترین عامل کرماشان را برشماریم؛ قرار گرفتن بر سر راه اصلی ورود ایرانیان به کربلا است به همین علت دولت های مرکزی از دوره زندیه تا دوره رضا خان خواسته اند به صورت فیزیکی و سخت افزاری مسأله این مکان که خاستگاه یارسانی هاست را حل کنند!

➖➖➖➖➖

 صورت های تغییر فرهنگی در این شهر به گونه ای دیگر است: آمیخته ای از اجبار در تغییر و قربانی سیاست های خارجی دولت های مرکزی ایران در طولی نزدیک به دو سده و نیم! کریم خان زند این شهر را با خاک یکسان می کند و تا 10 سال خالی سکنه باقی می ماند و از سال 1777 با تاسیس اولین حوزه علمیه توسط محمد باقر وحید بهبهانی(بنیانگذار خاندان آل آقا) تلاش برای آسمیلاسیون کرماشان شروع می شود و خانواده های بسیاری از شهرهای قم و اراک و اصفهان و کاشان و بهبهان و .. به کرماشان انتقال داده می شوند و در سال 1847 معاهده "ارزنته روم" بین قاجار و عثمانی ها بخش بزرگی از مکانیت کرماشان سلب می شود و شهرهایی مانند خانه قین، مه نه لی، جه له و لا، نفت خانه، و بخشهایی از استان دیاله و کرکوک از کرماشان جدا می شود و در قرن بیستم و با کشف نفت در کرماشان  اولین مدرسه غیر کوردی در سال 1904(مدرسه آلیانس) تاسیس می شود و چند سال بعدتر؛  مدرسه "دوشیزگان عضدیه"(با تمامی معلمانی که از شمال آورده اند برای آموزش زبان فارسی) همزمان می شود با تاسیس اولین پالایشگاه نفت! چیزی که به صورت مدوام از قرن هجدهم در کرماشان رخ می دهد سرکوب قدرت ها و سلاطین محلی و تغییر جغرافیایی و مکانی کرماشان است و  از طرفی کرماشان به عنوان یک کلانشهر هنوز تقسیم بندی های قومی خود را حفظ کردە است.

➖➖➖➖➖

هر  کدام محلە و شهرک مختص به خود را دارند که در عین در شهر بودن به نوعی در محدوده مرزی و قومی خود  فراخوانده میشوند بنابراین کرماشان مکانی مهم است که به لامکان شباهت دارد!

➖➖➖➖➖


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی