دختر لک بیرانوندی

آسمیلاسیون کرماشان

چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۱۵ ب.ظ

آسمیلاسیون کرماشان

مطلب را با سخنی از اسکارمن جهانگرد آلمانی و مسلط به زبان فارسی که در سال ۱۹۰۵ میلادی به کرماشان سفر کرده بود آغاز می‌کنم: "هرگاه به کرماشان رفتید، حتما یک مترجم کورد پیدا کنید، زیرا در این شهر جز کمتر از پانزده نفری که همگی ماموران حکومتی هستند و از شهرهای فارس نشین به این شهر آمده‌اند دیگر کسی فارسی بلد نیست!!" این جمله وصف زبانی کرماشان در ۱۱۲ سال پیش است. 

➖➖➖➖➖➖➖➖

کرماشانی که کرمانشاه شد! کرماشانی که در طول تاریخ و قدمت هزاران ساله‌اش از "کارمه‌دشوون" (مکان مقدس مادها ) و "کارمسین" تا "کرماشان" همواره شهری کوردنشین بوده‌است و لقب بزرگترین شهر کوردنشین کوردستان را بر دوش کشیده است. اما چه بر سر این شهر آمده است که افرادی همچون کزازی و کزازی‌ها که از اراک و سایر شهرهای مرکزی فارس‌نشین به این شهر آمده‌اند، اکنون در مورد این شهر و تاریخش به اظهارنظرهای مضحک و هدفدار می‌پردازند؟!

➖➖➖➖➖➖➖

 کرماشان را چه شده است که به جای برگزاری همایش بزرگداشت برای بزرگان و ادیبانی همچون استاد عباس جلیلیان (ئاکۆ) - که تمام زندگیشان را صرف خدمت به زبان و ادبیات مردمان کورد و ساکنین اصیل این دیار کرده‌اند- شاعرانی همچون علی الفتی، سعید عبادتیان، آرش افضلی، سید قاسم ارژنگ و ...،تاریخ‌نویسی همچون کشاورز و سایر بزرگان کورد زبان این شهر، باید مراسم بزرگداشت برای کزازی برگزار شود که در آن مراسم و به خاطر وی به زبان "زرین" پارسی ( بخوانید زبان کوردی نقره‌ای است و کم ارزشتر ) سخن گفته شود و به اکثریت زبانی جمعیت حاضر در این شهر و آن مراسم بی‌توجهی شود؟! 

➖➖➖➖➖➖➖➖

کرماشان را چه شده است که با وجود اینکه روزگاری در رادیو کوردی کرماشانش بزرگانی همچون مجتبی میرزاده، مظهر خالقی،حسن زیرک و ... فعالیت می‌کردند و یکی از بزرگترین آرشیوهای موسیقی اصیل کوردی را در آن پدید آوردند و اکثر کوردزبانان ایران و شاید جهان، موسیقی کوردی را با نام رادیو کرماشان می‌شناختند، امروزه سهم مردمانش از شبکه‌ی تلویزیونی استانشان "زاگرس" تنها تمسخر و تحقیر زبان و فرهنگ کوردی در برنامه‌های طنز این شبکه استانی شده است؟! چرا در تلویزیونی که تمامی بودجه‌اش از پول ما ساکنان این استان تامین می‌شود، برنامه‌های علمی، مصاحبه جدی، فیلم و سریال به زبان مردمان این دیار تولید نمی‌شود؟! آیا تاریخ هزاران ساله‌ی ما لایق این توهین‌های آشکار به زبان و فرهنگمان است؟! #پوریا_الماسی

➖➖➖➖➖➖


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی