دختر لک بیرانوندی

احمد التان در مورد کورد

پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۱۰ ب.ظ

ما شهروندان یک کشوریم و در یک سرزمین مشترک زندگی می‌کنیم. اما آیا همه ما باهم برابریم؟ بیایید این پرسش را واضح‌تر طرح کنیم: آیا تورک‌ها با کوردها برابرند؟ بدون شک و بدون هیچ تردیدی به ما خواهند گفت که «البته که ما باهم برابریم».

➖➖➖➖➖

◽️ما [تورک‌ها] تا چه حد با کوردها برابریم؟ تورک‌ها تورکی صحبت می‌کنند و کوردها، کوردی. اما زبان رسمی دولت چیست؟- تورکی.

پس نتیجه می‌گیریم که ازلحاظ زبانی برابر نیستیم. زبان یک گروه در این کشور «زبان رسمی» دولت است و زبان گروه بزرگ دیگری در این کشور "رسمی" نیست.

➖➖➖➖➖

◾️در این کشور زبان‌آموزشی کدام است؟

- تورکی.

آیا مدرسه‌ای برای آموزش زبان کوردی وجود دارد؟ خیر آیا دانشگاهی وجود دارد که آموزش آن به زبان کوردی باشد؟ به‌هیچ‌وجه

در این کشور ما حتی به زبانهای انگلیسی و فرانسه هم آموزش می‌دهیم اما کوردی را ممنوع می‌کنیم. پس می‌توان گفت که ازنظر «آموزشی» نیز برابر نیستیم.

➖➖➖➖➖

◽️قانون اساسی شهروند این کشور را چه می‌نامد؟- تورک

پس قانون اساسی کوردها را چه می‌خواند؟ بر اساس قانون اساسی آنها نیز تورک هستند. آیا کوردها «تورک» هستند؟ مطمئناً نه! پس اگر «تورک» نیستند چرا ما آنها را «تورک» می‌خوانیم؟ زیرا قانون اساسی چنین دستور می‌دهد. آیا بر اساس قانون اساسی شهروند «کورد» این کشور می‌تواند «کورد» باشد؟ جواب منفی است. نتیجه می‌گیریم که بر اساس "قانون اساسی" نیز برابر نیستیم.

➖➖➖➖➖

◽️از منظر «زبانی»، ازلحاظ «آموزشی» و ازنظر «قانون اساسی» [ما تورک‌ها با کوردها] برابر نیستیم. پس «ما» کجا با آنها برابریم؟

➖➖➖➖➖

◾️وقتی که به سربازی می‌رویم. بدون هیچ تمایزی هم تورک‌ها و هم کوردها را به سربازی می‌برند. هنگام پرداخت مالیات هم برابریم. بدون هیچگونه تبعیضی، هم از تورک‌ها و هم از کوردها مالیات می‌گیرند. پس می‌توان گفت که ازلحاظ «مسئولیت» هایمان در قبال دولت برابریم. اما برای چیزهایی که از دولت می‌گیریم برابر نیستیم. آیا به نظر شما این عادلانه است؟

آنها را به سربازی می‌برید. از آنها مالیات می‌گیرید اما زبانشان، آموزششان را و برابریشان در برابر قانون اساسی را نمی‌پذیرید. سپس می‌آیید و به آنها می‌گویید: «مشکل شما چیست؟». عصبانی می‌شوید و می‌گویید: «شما چرا ایجاد مشکل می‌کنید؟» آنها را می‌کُشید و به چاه می‌اندازید؛ در خیابان مورد ضرب و شتمشان قرار می‌دهید و در زندان‌ها آنها را شکنجه می‌کنید.

➖➖➖➖➖

#کورد #کوردستان #تورک #باکور #شمال_کوردستان #شمال‌کوردستان #باکور_کوردستان #احمد_التان #احمدالتان #نویسنده #کورمانج #لک #زازا

#kurd #kurdistan #bakur 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی