دختر لک بیرانوندی

نظر هانری لوی در مورد استقلال کوردستان عراق

سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۱۷ ب.ظ

هانری لِوی: تولد یک کوردستان مستقل و آزاد، پرقدرت ترین عامل برای صلح و ثبات منطقه است

➖➖➖➖➖➖➖➖➖

برنارد هانری لِوی فیلسوف فرانسوی طی مقاله‌یی در هفته‌نامه فرانسویی لوپوئن به نبرد موصل و آزادی این شهر از  گروه داعش پرداخته و این پیروزی را در زمره پیروزی‌های عجیب و غریب توصیف کرده است. "برنارد هانری لِوی" در این مقاله همچنین به موضوع همه پرسی استقلال اقلیم کوردستان عراق در۲۵ سپتامبر آینده پرداخته و نوشته: در نگاه اروپائیان به رغم کشور عراق که ساخته و پرداخته دوران استعماری و آشوب های جنگ جهانی اول بوده و به عنوان یک دولت جعلی شناخته می شود، اقلیم کوردستان به عنوان یک ملت-دولت واقعی اصالت دارد. کوردستان، ریشه های فرهنگی عمیق دارد و به موازین دمکراسی و لائیسته، آزادی و برابری زن و مرد و حقوق اقلیت ها احترام می گذارد و طی این سال ها این موازین را در نهادهای دمکراتیک خود به درستی تجربه و به مورد اجرا گذاشته است. این فیلسوف فرانسوی می گوید برای او هیچ جای تردیدی وجود ندارد که تولد دولت مستقل و آزاد کوردستان می تواند سهم قاطع و تعیین کننده ای در جهت ثبات و صلح منطقه ای ایفا کند.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

 برنارد هانری لِوی" می گوید که روز ٢٥ سپتامبر آینده کوردهای اقلیم کوردستان عراق برای تعیین سرنوشت نهایی خود برای ایجاد دولت مستقلی که یک قرن پیش به آنها وعده داده بودیم، به پای صندوق ها میروند. آنان این احساس را دارند که بیش از هر زمان دیگری حق دارند تا در باره آینده ملت خود به تنهایی تصمیم بگیرند. 

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

او می گوید حمایت از طرح استقلال اقلیم کوردستان، حمایت از دمکراسی و لائیسیته است؛ حمایت از احترام به حفظ حقوق اقلیت های قومی است که ما آنرا به روشنی در رفتار کوردهای اقلیم با مردمان غیر کورد مشاهده کرده ایم. حمایت از استقلال اقلیم کوردستان، حمایت از برابری زن و مرد و دیگر ارزش هایی است که کشورهای اروپایی بر پایه آن بنا نهاده شده است. در نهایت و به رغم دشمنان استقلال کوردستان، این استقلال، عامل بسیار پرقدرت در جهت ثبات و صلح منطقه ای است.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

منبع: RFI (رادیو بین المللی فرانسه)

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی