دختر لک بیرانوندی

دکتر قاسملو

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۰۴ ب.ظ

jبیست و هشت سال از ترور دکتر عبدالرحمن قاسملو، رهبر حزب دمکرات کوردستان ایران در پای میز مذاکره می‌گذرد. 

دکتر قاسملو یک شخصیت برجسته سیاسی بود اما از وی به عنوان فعال حقوق بشر و پیامبر صلح و آشتی یاد می شود.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

دکتر عبدالرحمان قاسملو، همزمان با ورود به مقاطع تحصیلی متوسطه و سپس دوران دانشجویی، فعالیت سیاسی خود را به صورت تشکیلاتی در “اتحادیه ی جوانان دموکرات”، “سازمان دانشجویان توده” و “جمعیت دانشجویان کورد” در اروپا آغاز می کند.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

دکتر قاسملو دهه ی پایانی زندگی خود را صرف شناسانیدن هویت ملت کورد در عرصه ی دیپلماسی و سیاسی کورد و در این مدت با سفر به بسیاری از کشورهای جهان، گفتگو با رهبران سیاسی کشورها، شرکت در مجامع بین المللی و مشارکت در سخنرانی ها و مناسبات، هویت کورد را به صورت یک ملت در اذهان بسیاری از بزرگان سیاسی و اندیشمندان جهان قالب ریزی کرد. قاسملو در این دوران(1989_1979)، یگانه رهبر شناخته شده ی ملت کورد است.

قاسملو پس از چهار دهه فعالیت سیاسی و بیست سال رهبری در حزب دموکرات کوردستان ایران و سروری بر قلوب نهضت های آزادیبخش ملی در سراسر جهان، سرانجام به دام بزرگی خود گرفتار می آید و با نادیده گرفتن پند پدر(عجم را اگر دیدی یا او را بکش یا از برابر او بگریز)، به همان سرنوشتی دچار می شود که همسنگران او چون سمکوها و ....گرفتار آمد. پیامبر صلح و آشتی، در مسلخ تروریسم دولتی ایران، قربانی خیانت دیپلماتیک و جنایت مقدس می شود.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

عبدالرحمان وثوق معروف به قاسملو (به کوردی: عه‌بدولڕه‌حمان قاسملوو) (زادهٔ ۱ دی ۱۳۰۹ در اورمیه، ایران – درگذشتهٔ ۲۲ تیر ۱۳۶۸ در وین، اتریش) فعال سیاسی چپ و دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران و نمایندهٔ مردم استان آذربایجان غربی در مجلس خبرگان قانون اساسی بود

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

نظرات  (۲)

  • ئاماژ سنه‌دژ
  • سڵام خوێشکم فره فره خوه‌شحاڵم که تۆی له‌ک، له ئه‌و په‌ڕی کوردستانمان له بیری ڕێبه‌رمانی
    زۆر کاره‌که‌ت پێم خۆش بوو

    اونها که مردم بیگناه رو میکشتن آزادی خداه هستن و دولت مدافع مظلومان تروریست؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی